Voor B2B communicatie die gezien én gelezen mag worden!

In zakelijke en industriële markten werken gewone mensen met normale gevoelens. Toch is dat aan veel b2b (business to business) communicatiemiddelen niet af te lezen. Anders dan bij consumentgerichte reclame (het oude woord voor marketing communicatie) waar gevoel een belangrijk uitgangspunt vormt, lijkt bij de zakelijke variant een gevoelige snaar als “ziet er goed uit” niet van belang te zijn.

Functionele zakelijkheid…
Een veel gehoord argument is dat zakelijke communicatie louter functioneel en serieus moet zijn. En dat schijnt per definitie in te houden dat het niet plezierig mag ogen. Het resultaat is emotieloos (vaak ook niet mooi) communicatiemateriaal dat de concurrentiestrijd puur moet winnen op basis van voorspelbare saaiheid.

…geldt niet voor alle representatieve zaken
Op de vraag of bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel als de zakenauto alleen maar functioneel en niet mooi hoeft te zijn, wordt meestal wat ontwijkend gereageerd. De zakenman (of -vrouw) in kwestie stapt vervolgens vaak wel in een allerminst standaard vervoermiddel met minstens net zoveel mooie als functionele waarde.

Functioneel mooi
Uiteraard gun ik hard werkende zakenmensen een representatieve – en dus mooie – zakenauto. Maar schakel dat gevoel voor automotieve representativiteit dan wel door naar een ander belangrijk, imago onderbouwend (of zelfs vormend) bedrijfsmiddel: de marketing communicatiemiddelen.

Bedrijfsgezicht: imagovormend bedrijfsmiddel
Visitekaartjes, briefpapier, enveloppes, formulieren, sites, nieuwsbrieven, stickers, folders, brochures, advertenties, video’s, vlaggen, banners, beursstands, bedrijfskleding en -auto’s…het arsenaal aan zakelijk communicatie- en promotiemateriaal, zeg maar “het zakelijke bedrijfsgezicht” kent bijna geen grenzen. Die enorme hoeveelheid middelen is ook een indicator voor het aantal  contactmogelijkheden. Stuk voor stuk mogelijkheden om het gewenste imago klip en klaar bij huidige en toekomstige klanten voor het voetlicht te brengen. En dat gaat het beste wanneer al die uitingen, de juiste toon hebben, eenstemmig en …gewoon mooi zijn.

Vergelijk uw bedrijfsauto nu eens met uw communicatiemiddelen zijn ze allebei even  representatief?