Hoe werkt uw tekst?

Hoe zeker bent u van de tekstkwaliteit van bijvoorbeeld uw website? Wanneer u prijs stelt op de mening van een doorgewinterde (30+ jaar ervaring) tekstschrijver, kunt u nu vrijblijvend uw webtekst* laten testen. Vul hiernaast de noodzakelijke gegevens in en u ontvangt mijn professionele mening. In het ‘slechte’ geval herschrijf ik meteen een paar regels. Vrijblijvend.

35 jaar ervaring

Liever zelf uw tekst testen?
Is best lastig om de hand objectief in ‘de eigen boezem’ te steken, maar ik help u graag op weg. Een zelfonderzoek begint met de vraag wat een goede tekst is. Kort antwoord: één die wordt gelezen. Dat klinkt goed maar is toch een stuk te kort door de bocht. Zeker voor een zakelijke tekst. Die moet de lezer namelijk ook bewegen. En dat laatste liefst letterlijk. Bijvoorbeeld middels een cursor die richting de koopknop wordt bewogen. Dit laatste gebeurt echter
alleen wanneer de content (ofwel de tekst in combinatie met andere site-onderdelen) de bezoeker in de ‘ik wil’ modus hebben gebracht.

De juiste tekst ingrediënten
Om de lezer van een commerciële boodschap tot die ‘ik wil’ actie te bewegen, dienen tekst en andere communicatiezaken uit het juiste hout te zijn gesneden. Welk hout dat precies moet zijn, is lastig op voorhand en in z’n algemeenheid te zeggen. Daarvoor spelen te veel specifieke factoren een rol. Zoals:

  • Productsoort: Product of dienst? Consument of zakelijk gericht? Verbruiks- of kapitaalgoed? Gemaks- of een zogenaamd ‘specialty good’?
  • Prijsstelling: Laag, midden, of hoog prijssegment? Concurrerend?
  • Kernwaarde en voordelen: Productkern? (Unieke) product- of dienstvoordelen (voor de doelgroep!)? Harde en zachte waardes?
  • Concurrentiepositie: Veel of weinig concurrentie? Naamsbekendheid? Imago?
  • Doelgroep: Zakelijk of consument? Man en/of vrouw? Leeftijd? Beslisser?
  • Communicatievorm: Oude en/of nieuwe media? Site, blogs, direct mail, brochure, advertentie, commercials?
  • Tone-of-voice: Product omschrijvend? Zakelijk? Recht voor z’n raap?Journalistiek?

Om er maar eens een paar te noemen.

Begin bij het begin: het Tekst- of Key Word-platform
Het is de moeite dubbel en dwars waard om eerder genoemde ‘positioneringsbouwstenen’ zo goed mogelijk te onderzoeken en op papier te zetten. Het is noodzakelijk basismateriaal voor een solide communicatieplatform. Hierop kan vervolgens niet alleen de tekst maar ook de verdere marketing/communicatie stevig worden gestoeld. Ook is zo’n platform onmisbaar bij de opzet en uitvoering van een succesvolle SEO-aanpak.

Geschreven op het lijf van de doelgroep
In ruim 35 jaar als commercieel tekstschrijver kwam en kom ik ze nog al eens tegen: teksten die zijn geschreven op de beleving van de onderneming in plaats van die van de doelgroep. Zoals recent een leverancier van – dure – airco’s die vol trots en uitgebreid melding maakt van de aanwezigheid van een warmtewisselpomp. Echter zonder dit technische onderdeel door te vertalen naar ‘het voordeel voor de klant’. In dit geval een forse besparing op de stookkosten. Het apparaat kan in de winter namelijk dienst doen als energievriendelijke verwarming. Op die wijze verwoordt, verandert een ‘kenmerk’ in een belangrijk voordeel voor de lezer en dus in een verkoopkans voor de leverancier.

Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Dit gegeven geldt niet alleen voor mensen maar ook voor de verschillen in tekstaanpak voor de diverse communicatiemiddelen. Het is duidelijk dat een advertentietekst anders van opzet en uitvoering moet zijn dan de tekstcontent voor een site. Logisch ook dat de tekst voor een radiocommercial anders moet klinken dan het meer journalistieke ‘geluid’ van een nieuwsbrief of een persbericht.

Hoofdzakelijk levert teksten (en ideeën) voor de complete marketing/communicatiemix

Advertenties: Het klinkt als een open deur, maar een advertentie moet opvallen. Daarvoor moet de advertentietekst, samen met de afbeelding zorgen. Een pakkende kopregel – ook wel heading – speelt hierbij een hoofdrol. De tekst moet verder zo compact mogelijk het aanbod verwoorden. Zoals eerder gezegd dient dit aanbod op de beleving van de ontvanger te zijn afgestemd, niet op die van de afzender

Gedrukte media: Brochures, folders, banners: De juiste brochuretekst draagt (ook weer samen met het beeldmateriaal) bij aan een overtuigende bedrijfspresentatie. Een goede brochure is het ideale gezelschap bij een zakelijke kennismaking. Compact, handzaam, makkelijk door – en mee te nemen. Hetzelfde geldt voor folders en (oprolbare) banners, bijvoorbeeld op een beurs

Websites: Anders dan gedrukte tekst, is de hoeveelheid tekst voor een site niet aan een limiet gebonden. Het internet heeft ruimte zat, kost relatief erg weinig en kan door iedereen worden ingevuld. Die voordelen hebben uiteraard ook een nadeel: niet alle sites communiceren even overtuigend. Kort gezegd is een goede sitetekst is zo compact mogelijk en leest – ondanks de SEO – lekker weg. Daarnaast wordt de tekst overzichtelijk gemaakt door (vrij veel) tussenkoppen, kaderteksten, beeldmateriaal en wordt de lezer geactiveerd d.m.v. calls to action

Banners: Goed beschouwd is een banner een soort advertentie. Behalve de oprolbare versie op beurzen, in ontvangstruimtes van bedrijven en winkelstraten kom je ze ook regelmatig in digitale vorm tegen op sites. Door de typische afmetingen en verhoudingen is de tekstruimte vaak beperkt. Dit maakt het schrijven van een overtuigende bannertekst een uitdaging

Blog (content): Een belangrijk onderdeel van het SEO-plan is bloggen. Goede, unieke blogteksten vormen hiervoor uiteraard de basis. Het vereist behoorlijk wat discipline en inspanning om deze artikelen op regelmatige basis van onderwerp en tekst te voorzien. Is daarom echt iets voor specialisten (zoals ondergetekende)

Persberichten: Een goed geschreven persbericht kan z’n gewicht in goud waard zijn. Geplaatste persberichten vertegenwoordigen namelijk een reële advertentiewaarde. Logisch is de kwaliteit van de tekst van belang voor de plaatsingskansen. Een goede persberichttekst heeft een meer objectieve, zeg maar journalistieke tone-of-voice dan bijvoorbeeld een advertentietekst

Nieuwsbrieven: Niet al het bedrijfsnieuws is wereldnieuws, maar mag toch worden verteld. Juist dat kleine nieuws (nieuwe of uitgevoerde opdrachten, nieuwe disciplines, medewerkers in het zonnetje) is een uitstekende tekstbasis voor een nieuwsbrief. Een prima mogelijkheid om op subtiele wijze het contact met de klantenkring te onderhouden

Bedrijfsartikelen: (voor vakbladen): Redacties van vakbladen willen nog wel eens openstaan voor aangeleverde bedrijfsartikelen. Voorwaarde is wel dat de doelgroep er wat aan heeft. Een goed geschreven bedrijfsartikel gaat weliswaar uit van het bedrijf, maar de inhoud moet wel op nieuwswaardig zijn gestoeld en geschreven

Direct Mail: Beste (of geachte) …. In ieder geval een rechtstreekse, bij voorkeur zo persoonlijk mogelijke boodschap valt of staat bij een tekst die niet alleen goed is opgesteld, maar ook een aanbod omvat waar de ontvanger – persoonlijk – wat aan heeft. Een goed geschreven direct mail tekst geeft de lezer het gevoel dat de afzender prijs stelt op de toegang die de ontvanger biedt

(Radio)commercials: Uiteraard werkt een uitgesproken tekst anders dan de geschreven soort. Toch begint het proces ook hier met een commercialtekst op papier.

JA, test mijn tekst
* Ik ontvang een professionele mening
   en tekstimpressie (ca. 50 woorden)
Waarom Hoofdzakelijk Tekst
Scherpe blik: weet wat tekst goed maakt Dik dertig jaar communicatie ervaring Zowel in ‘t Nederlands als ‘t Engels Denkt in tekst- en beeldcombinaties Schrijft voor grote en kleinere opdrachtgevers

Advertenties
Websites
Brochures / Folders

Nieuwsbrieven
Bedrijfsartikelen
Video's en Commercials